Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK)
Stamdata for DSB MX 1006
| Byggeår | 1961 |
| Byggenummer | 2.446 |
| EVN/European Vehicle Number | 92 86 0021 006-8 |
| Fabrikant | Nohab |
| Model | DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.425 HK |
| Antal indkøbt | 20 |
| Købspris | 1.300.000 kr. pr. stk. |
| Karrosseri | Stål |
| Tjenestevægt | 89.300 kg |
| Tomvægt | 82.300 kg |
| Fremdriftsmiddel | Diesel |
| Mængde af brændolie i liter | 2.800 liter |
| Effekt i KW eller HK | 1.049 KW (1.425 HK) ved 835 o/min. |
| Forbrug tomgang i liter/time | 15 liter/timen |
| Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 300 liter/timen |
| Motor | General Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567C 45° V 12-Cylindre |
| Transmission | Dieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18. |
| Bremsetype | Trykluftsbremse & skruebremse |
| Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
| Akselrækkefølge | A1A'A1A' |
| Antal trækkende aksler | 4 |
| Hastighed MAX | 133 km/t |
| Sporvidde | 1.435 mm |
| Længde over puffere | 18.300 mm |
| Bredde | 3.080 mm |
| Højde over skinner | 4.295 mm |
| Akselafstand | Bogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm |
| Hjuldiameter | 1.015 mm |
| Strækningsradio | Strækningsradio |
| Sikkerhedssystem | Dansk ATC og MX 1021: ATCS |
| Fjernstyring | EMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns ) |
| Monteret komfortudstyr | Automatisk oliefyret dampvarmekedel |
Materiellets ejerforhold | ||||
| Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
|---|---|---|---|---|
| Contec MX 1006 | 2010 | I drift | ContecRail ApS (Contec) | |
| CFLCD MX 1006 | 2007 | 2010 | CFL Cargo Danmark ApS (CFLCD) | |
| ØSJS MX 43 | 1992 | 2007 | Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS) | |
| DSB MX 1006 | 1991 | 1992 | Lollandsbanen A/S (LJ) | |
| DSB MX 1006 | 1961.01.20 | 1991 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
| Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
| Contec MX 1006 | 2010 | CFLCD MX 100 solgt af CFL Cargo Danmark ApS til ContecRail ApS som Contec MX 1006. | ||
| CFLCD MX 1006 | 2007 | ØSJS MX 43 solgt af ØSJS til CFL Cargo Danmark ApS som CFLCD MX 1006. | ||
| ØSJS MX 43 | 1999 | ØSJS MX 43 var bemalet i DSB: Vinrød | ||
| ØSJS MX 43 | 1992 | DSB MX 1006 blev af Lollandsbanen A/S byttet til ØSJS DSB MX 1004. DSB MX 1006 kom efterfølgende til at være ØSJS MX 43. | ||
| DSB MX 1006 | 1991 | DSB MX 1006 blev solgt af DSB til Lollandsbanen A/S. | ||
| DSB MX 1006 | 1978 | 1999 | DSB MX 1006 var bemalet i DSB: Rød/Sort | |
| DSB MX 1006 | 1961.01.20 | 1978 | DSB MX 1006 var bemalet i DSB: Vinrød | |
| DSB MX 1006 | 1961.01.20 | DSB MX 1006 leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. | ||
Billeder af DSB MX 1006

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. juni 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juni 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. juni 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 24. maj 2024 Download billede
DSB MX 1006 er leveret sammen med følgende materiel
| Foto | Materiel | Byggeår | Byggenummer | Status i dag |
|---|---|---|---|---|
| DSB MX 1001 | 1960 | 2.441 | Veteran | |
| DSB MX 1002 | 1960 | 2.442 | Ophugget | |
| DSB MX 1003 | 1960 | 2.443 | Ophugget | |
| DSB MX 1004 | 1960 | 2.444 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1005 | 1961 | 2.445 | I drift i Danmark | |
| DSB MX 1006 | 1961 | 2.446 | I drift i Danmark | |
| DSB MX 1007 | 1961 | 2.447 | Ophugget | |
| DSB MX 1008 | 1961 | 2.448 | I drift i Danmark | |
| DSB MX 1009 | 1961 | 2.449 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1010 | 1961 | 2.450 | I drift i Danmark | |
| DSB MX 1011 | 1961 | 2.451 | Ophugget | |
| DSB MX 1012 | 1961 | 2.452 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1013 | 1961 | 2.453 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1014 | 1961 | 2.454 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1015 | 1961 | 2.455 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1016 | 1961 | 2.456 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1017 | 1961 | 2.457 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1018 | 1961 | 2.458 | Hensat | |
| DSB MX 1019 | 1961 | 2.459 | Solgt til udlandet | |
| DSB MX 1020 | 1961 | 2.460 | Ophugget |
Litteratur for: DSB MX 1006
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |
