Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.900 HK)
Stamdata for DSB MZ 1452
| Byggeår | 1977 |
| Byggenummer | 3.018 |
| EVN/European Vehicle Number | 92 86 0101 452-7 |
| Fabrikant | Nohab |
| Model | DSB Litra MZ serie (IV) - Nohab 3.845 HK |
| Antal indkøbt | 15 |
| Karrosseri | Stål |
| Tjenestevægt | 123.000 kg |
| Fremdriftsmiddel | Diesel |
| Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
| Effekt i KW eller HK | 2.867 kW (3.845 HK) o/min. |
| Forbrug tomgang i liter/time | 20 liter/timen |
| Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 800 liter/timen |
| Motor | EMD 20-645 E3 V20 Dieselmotor |
| Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
| Start trækkraft | 410 kN |
| MAX togvægt | 1.800 Tons |
| Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
| Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
| Akselrækkefølge | C0'C0' |
| Antal trækkende aksler | 6 |
| Hastighed MAX | 165 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
| Sporvidde | 1.435 mm |
| Længde over puffere | 21.000 mm |
| Bredde | 3.060 mm |
| Højde over skinner | 4.300 mm |
| Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
| Strækningsradio | Strækningsradio |
| Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
| Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
| Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Materiellets ejerforhold | ||||
| Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
|---|---|---|---|---|
| DBCSC MZ 1452 | 2016.03.01 | I drift | DB Cargo Scandinavia (DBCSC) | |
| RSC MZ 1452 | 2009.02.16 | 2016.03.01 | Railion Scandinavia A/S (RSC) | |
| RDK MZ 1452 | 2001.01.01 | 2009.02.16 | Railion Denmark A/S (RDK) | |
| DSB MZ 1452 | 1977.10.15 | 2001.01.01 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
| Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
| DBCSC MZ 1452 | 2016.03.01 | RSC MZ 1452 blev solgt af Railion Scandinavia A/S til DB Cargo Scandinavia som DBCSC MZ 1452. | ||
| RSC MZ 1452 | 2009.02.16 | RDK MZ 1452 blev overdraget af Railion Denmark A/S til Railion Scandinavia A/S som RSC MZ 1452. | ||
| RDK MZ 1452 | 2001.01.01 | DSB MZ 1452 blev overdraget af DSB til Railion Denmark A/S som RDK MZ 1452. | ||
| DSB MZ 1452 | 1977.10.15 | I dag | DSB MZ 1452 var bemalet i DSB Rød/Sort design ved leveringen. | |
| DSB MZ 1452 | 1977.10.15 | DSB MZ 1452 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. | ||
DSB MZ 1452 er leveret sammen med følgende materiel
| Foto | Materiel | Byggeår | Byggenummer | Status i dag |
|---|---|---|---|---|
| DSB MZ 1447 | 1977 | 3.013 | Ophugget | |
| DSB MZ 1448 | 1977 | 3.014 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1449 | 1977 | 3.015 | I drift i Danmark | |
| DSB MZ 1450 | 1977 | 3.016 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1451 | 1977 | 3.017 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1452 | 1977 | 3.018 | I drift i Danmark | |
| DSB MZ 1453 | 1977 | 3.019 | I drift i Danmark | |
| DSB MZ 1454 | 1977 | 3.020 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1455 | 1977 | 3.021 | Ophugget | |
| DSB MZ 1456 | 1977 | 3.022 | I drift i Danmark | |
| DSB MZ 1457 | 1978 | 3.023 | I drift i Danmark | |
| DSB MZ 1458 | 1978 | 3.024 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1459 | 1978 | 3.025 | I drift i Danmark | |
| DSB MZ 1460 | 1978 | 3.026 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1461 | 1978 | 3.027 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB MZ 1452
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |
