Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.300 HK)
Stamdata for DSB MZ 1404
| Byggeår | 1968 |
| Byggenummer | 2.705 |
| Fabrikant | Nohab |
| Model | DSB Litra MZ serie (I) - Nohab 3.253 HK |
| Antal indkøbt | 10 |
| Købspris | 2.400.000 kr. |
| Karrosseri | Stål |
| Tjenestevægt | 116.500 kg |
| Fremdriftsmiddel | Diesel |
| Mængde af brændolie i liter | 3.700 liter |
| Effekt i KW eller HK | 2,426 kW (3,253 HK) ved 900 o/min. |
| Forbrug tomgang i liter/time | 18 liter/timen |
| Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 620 liter/timen |
| Motor | EMD 16-645 E3 V16 Dieselmotor |
| Transmission | Dieselelektrisk med 6 DC synkrone banemotorer af type EMD D77. |
| Start trækkraft | 390 kN |
| MAX togvægt | 1.600 Tons |
| Bremsetype | Trykluftbremse og håndbremse |
| Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
| Akselrækkefølge | C0'C0' |
| Antal trækkende aksler | 6 |
| Hastighed MAX | 143 km/t (I september 1978 satte MZ 1453 dansk hastighedsrekord med 191 km/t mellem Middelfart og Bred) |
| Sporvidde | 1.435 mm |
| Længde over puffere | 20.800 mm |
| Bredde | 3.060 mm |
| Højde over skinner | 4.260 mm |
| Akselafstand | Bogietapafstand 12.400 mm og bogieakselafstand 2.000 mm + 2.000 mm |
| Strækningsradio | Strækningsradio |
| Sikkerhedssystem | Dansk ATC |
| Fjernstyring | EMD og ITC (MZ 1411 - MZ 1426 indrettet til ITC-styrevognskørsel for litra Bns) |
| Monteret komfortudstyr | Energiforsyning tog: damp med 1.500V 50 Hz. (MZ 1401-MZ 1426 ombygget med generator og hjælpedieselmotor for elektrisk togopvarmning) |
Materiellets ejerforhold | ||||
| Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
|---|---|---|---|---|
| DSB MZ 1404 | 1968.10.15 | 2004.10.29 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
| Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
| MVAB TMZ 1404 | 2004.10.29 | DSB MZ 1404 blev solgt af DSB til Motala Verkstad AB som MVAB TMZ 1404. | ||
| DSB MZ 1404 | 2000.05.11 | DSB MZ 1404 kørte det sidste kultog fra Esbjerg til Herning for I/S Vestkraft. | ||
| DSB MZ 1404 | 1983 | 2004 | DSB MZ 1404 var bemalet i DSB: Rød/Sort. | |
| DSB MZ 1404 | 1968.10.15 | 1983 | DSB MZ 1404 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve. | |
| DSB MZ 1404 | 1968.10.15 | DSB MZ 1404 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. | ||
DSB MZ 1404 er leveret sammen med følgende materiel
| Foto | Materiel | Byggeår | Byggenummer | Status i dag |
|---|---|---|---|---|
| DSB MZ 1401 | 1967 | 2.702 | Veteran | |
| DSB MZ 1402 | 1968 | 2.703 | Ophugget | |
| DSB MZ 1403 | 1968 | 2.704 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1404 | 1968 | 2.705 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1405 | 1968 | 2.706 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1406 | 1968 | 2.707 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1407 | 1968 | 2.708 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1408 | 1968 | 2.709 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1409 | 1969 | 2.710 | Solgt til udlandet | |
| DSB MZ 1410 | 1969 | 2.711 | Solgt til udlandet |
Litteratur for: DSB MZ 1404
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |
