Erindringer fra Præstøbanen
Bogen er en blanding af jernbanemæssige fakta og erindringer om livet på Præstøbanen. Gennem en tænkt rejse Fra Næstved til Mern besøges stationer og trinbrætter og disses tilhørende bysamfund. Andre afsnit går i dybden på selve jernbanedriften. På sin vi stod NPMB direkte som fadder til den kendte danske skinnebus og indirekte var banens lukning i 1961 et første samlingssted for den spirende jernbaneentusiasme i Danmark. Det hele illustreres med 700 illustrationer.
Boganmeldelse: "Erindringer fra Præstøbanen" – et hovedværk i dansk jernbanehistories formidling
Med Erindringer fra Præstøbanen har de tre forfattere Nils Bloch, Søren Jørgensen og Thyge Toylsbjerg-Petersen skabt et imponerende og dybt gennemarbejdet værk om en af de sjældent behandlede baner i dansk jernbanehistorie. Med sine næsten 500 sider og over 700 billeder og illustrationer er bogen ikke blot en fortælling om Præstøbanen, men et samlet tidsbillede af livet langs sporet - fra banens åbning til dens lukning i 1961.
Bogen kombinerer jernbanehistoriske fakta med personlige erindringer, og netop denne tilgang gør læsningen både levende og historisk præcis. Gennem en tænkt rejse fra Næstved til Mern besøger læseren stationer, trinbrætter og lokalsamfund, beskrivelserne krydres med autentiske historier fra banens menneskelige og tekniske univers. Det er tydeligt, at to af forfatterne har haft en personlig og livslang tilknytning til banen - og at deres engagement er en afgørende drivkraft bag bogens varme og detaljerigdom.
Forfatterne formår samtidig at løfte blikket fra sporplaner og materielbeskrivelser og ind i den sociale og kulturelle historie. Vi får indblik i rutebilnettet, som var tæt forbundet med banens drift, og i en tid, hvor postvæsenets logistik var dybt afhængig af jernbanen. Et helt kapitel er viet til post- og pakkehåndtering, som dengang var en central del af trafikken.
Også under Besættelsen var driften præget af usædvanlige forhold. Selv togbetjentens lampe måtte afskærmes, og rutebiler med gasgenerator blev en del af den midlertidige løsning. Forfatterne skildrer tiden med både saglighed og respekt for banens personale, som måtte navigere i en kompleks og presset hverdag.
Banen var heller ikke fri for ulykker. Påkørsler, trafikale sammenstød og tragiske hændelser blandt personalet er beskrevet omhyggeligt og nøgternt. Det er en vigtig del af banens historie, og bogen balancerer fint mellem fakta og en værdig formidling af de omkomnes og de involveredes historier.
Forfatterne viser også, hvordan NPMB blev fadder til den danske skinnebus, og hvordan banens lukning i 1961 blev et symbolsk startpunkt for en spæd jernbaneentusiastbevægelse i Danmark. Det gør bogen ikke bare teknisk informativ, men kulturhistorisk væsentlig.
Det hele afrundes med en billedrig gennemgang af hele strækningen samt en mængde historiske detaljer, der gør bogen til et fremragende opslagsværk. Et lille, men genialt greb er de blå labels nederst på siderne, der gør det hurtigt at navigere mellem kapitler og emner. Dette øger bogens anvendelighed markant i research- og opslagsøjemed.
Det er en bog, der både kan læses fra ende til anden og bruges som opslagsværk - og den vil give stort udbytte til:
Dette er en bog, som danskejernbaner.dk på det varmeste kan anbefale og vi giver bogen 4,6 ud af 5 stjerne for de mange timers god underholdning.
Bogen kombinerer jernbanehistoriske fakta med personlige erindringer, og netop denne tilgang gør læsningen både levende og historisk præcis. Gennem en tænkt rejse fra Næstved til Mern besøger læseren stationer, trinbrætter og lokalsamfund, beskrivelserne krydres med autentiske historier fra banens menneskelige og tekniske univers. Det er tydeligt, at to af forfatterne har haft en personlig og livslang tilknytning til banen - og at deres engagement er en afgørende drivkraft bag bogens varme og detaljerigdom.
Et værk båret af passion og dokumentation
Søren Jørgensens omfattende billed- og dokumentarkiv udgør bogens rygrad. Billedmaterialet er så righoldigt, at nogle illustrationer må placeres på særskilte sider alene for at få den plads, de fortjener. Mange af billederne er forfatterens egne, optaget gennem flere årtier, og de er formidlet med sikker hånd og stor æstetisk sans. Den fotografiske dokumentation gør bogen til et unikt opslagsværk.Forfatterne formår samtidig at løfte blikket fra sporplaner og materielbeskrivelser og ind i den sociale og kulturelle historie. Vi får indblik i rutebilnettet, som var tæt forbundet med banens drift, og i en tid, hvor postvæsenets logistik var dybt afhængig af jernbanen. Et helt kapitel er viet til post- og pakkehåndtering, som dengang var en central del af trafikken.
Drift, dagligdag og dramatiske hændelser
Ingen banehistorie er fuldstændig uden fortællinger om vejrligets luner, og Præstøbanen var ingen undtagelse. I vinteren 1940 strandede toget i sneen med 300 passagerer ombord, og enkelte vogne blev afsporet. Flere gange måtte trafikken indstilles helt, indtil sneploven - et stort, imponerende apparat spændt foran damplokomotivet - havde banet sig vej. Disse beskrivelser giver et fascinerende indblik i banens virkelighed og i datidens operative udfordringer.Også under Besættelsen var driften præget af usædvanlige forhold. Selv togbetjentens lampe måtte afskærmes, og rutebiler med gasgenerator blev en del af den midlertidige løsning. Forfatterne skildrer tiden med både saglighed og respekt for banens personale, som måtte navigere i en kompleks og presset hverdag.
Banen var heller ikke fri for ulykker. Påkørsler, trafikale sammenstød og tragiske hændelser blandt personalet er beskrevet omhyggeligt og nøgternt. Det er en vigtig del af banens historie, og bogen balancerer fint mellem fakta og en værdig formidling af de omkomnes og de involveredes historier.
Materiel, drift og udvikling
For jernbaneentusiaster er materielafsnittene en ren fornøjelse. Damplokomotiver, motorlokomotiver, godsvogne og personvogne præsenteres detaljeret, og der er billeder af både nyanskaffelser og daglig drift. Det er særligt bemærkelsesværdigt, at bogen dokumenterer leveringen af en splinterny motorvogn i 1932 samt de klassiske hvide skinnebusser, som kom fra både Sverige og danske Scania.Forfatterne viser også, hvordan NPMB blev fadder til den danske skinnebus, og hvordan banens lukning i 1961 blev et symbolsk startpunkt for en spæd jernbaneentusiastbevægelse i Danmark. Det gør bogen ikke bare teknisk informativ, men kulturhistorisk væsentlig.
Et logistisk, socialt og teknisk helhedsbillede
Udover trafikken, materiellet og personhistorierne giver bogen et enestående overblik over årenes køreplaner, som alle er gennemgået - nogle endda vist som scanninger. Dette giver et realistisk indtryk af banens drift, hvor der i perioder var omkring seks daglige ture hver vej. Rutebiler, posttransport, udflugter og festlige begivenheder er flettet ind, så helheden fremstår nuanceret og veldokumenteret.Det hele afrundes med en billedrig gennemgang af hele strækningen samt en mængde historiske detaljer, der gør bogen til et fremragende opslagsværk. Et lille, men genialt greb er de blå labels nederst på siderne, der gør det hurtigt at navigere mellem kapitler og emner. Dette øger bogens anvendelighed markant i research- og opslagsøjemed.
Konklusion: Et hovedværk i dansk jernbanehistorie
Erindringer fra Præstøbanen er en af de mest gennemarbejdede og helstøbte udgivelser om en dansk lokalbane i nyere tid. Værket kombinerer solid research, personlige fortællinger, et massivt billedmateriale og en dyb forståelse for banens sociale og tekniske betydning.Det er en bog, der både kan læses fra ende til anden og bruges som opslagsværk - og den vil give stort udbytte til:
- jernbanehistorikere
- lokalhistorisk interesserede
- modeljernbaneentusiaster
- alle med interesse for hverdagsliv, transport og kulturhistorie i Danmark
Dette er en bog, som danskejernbaner.dk på det varmeste kan anbefale og vi giver bogen 4,6 ud af 5 stjerne for de mange timers god underholdning.
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Erindringer fra Præstøbanen Nils Bloch, Søren Jørgensen og Thyge Toylsbjerg-Petersen 2024 480 Mariager Skinne Bøger 9788797331002 |
Bogen omhandler følgende jernbaner
| Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
|---|---|---|---|---|
| Næstved-Præstø-Mern Banen | NPMB | 32,5 | 1961.03.31 | |
| Præstø-Næstved Jernbane | NPMB (Oprindelig: PNJ) | 23,0 | 1900.03.20 | 1961.03.31 |
Bogen omhandler følgende jernbaneoperatører
| Ejendomsmærke | Jernbaneselskab |
|---|---|
| NPMB | Næstved-Præstø-Mern Banen |
Bogen omhandler følgende stationer
| Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
|---|---|---|
| Næstved Station (Næ) | Næstved Station – En Stolt HistorieNæstved Station, med sin ... | |
| Skibinge Trinbræt med Sidespor | Skibinge Trinbræt var med sidespor. | |
| Allerslev Station | Allerslev Station var med sidespor med et kort stikspor med ... | |
| Mern Station | Mern Station var med 4 spor, læssespor syd for stationsbygni... | |
| Rønnebæk Trinbræt med Sidespor | Rønnebæk Billetsalgssted åbnede den 20. marts 1900 sammen me... | |
| Næstelsø Trinbræt med Sidespor | Næstelsø var planlagt som station, men blev kun etableret so... | |
| Brandelev Station | Brandelev Station var med kombineret læsse og krydsningsspor. | |
| Bøgesø Station | ||
| Askov Huse Trinbræt med Sidespor | Askov Huse Trinbræt startede som sidespor til roetransporter... | |
| Snesere Station | Snesere Station var med enkelt sidespor til togkrydsning. | |
| Lille Røttinge Trinbræt | Lille Røttinge Trinbræt i var uden sidespor, men i nogle år ... | |
| Tappernøje Station | Tappernøje Station åbnede sammen med Præstøbanen den 20. mar... | |
| Faksinge Trinbræt | Ved Faksinge oprettedes Sanatoriet "Nationalforeningen til T... | |
| Præstø Station (Pr) | Præstø Station var med hovedkontor, remise, vandtårn og værk... | |
| Bredeshave Roesidespor |
